Hur lagrar du din data?

Det är en torsdagsmorgon i augusti 2017. Jag sitter och går igenom min inkorg och ser att ett av mailen erbjuder två terabyte lagring för evigt, det låter väl som ett bra erbjudande? Jag läser vidare, allt du behöver betala är en engångskostnad på $250. Att vi människor är packåsnor kan vi bland annat se genom att våra mailkonton bara väx...

Läs mer »

Vi välkomnar ytterligare två tekniska utbildare

Möt Langates nya tekniska utbildare, Jesper Nilsson och Rickard Nilsson. Både Jesper och Rickard har flerårig erfarenhet av läraryrket och hög kompetens inom en rad olika områden på IT-fältet. Vi är väldigt glada att få välkomna dem till oss och är övertygade om att de kommer göra ett bra jobb.  Vad ser ni mest fram emot med ert nya arbet...

Läs mer »

Bra system, dåliga system och egna system

When you innovate, you’ve got to be prepared for everyone telling you you’re nuts – Larry Ellison. Samma sak gäller när man väljer att gå sin egen väg i val av system, man måste vara beredd att försvara sitt val. Standardlösningar och egna lösningar har alla sina fördelar och nackdelar.  Ett bra eller dåligt system  Det finns bra system,...

Läs mer »

Case: Ekonomichefen

Denna artikel är inte ett försök att underminera ekonomichefens roll eller kompetens, utan utgår från ett ärligt perspektiv baserat på flera års erfarenhet av upprepning och frustration. Ni får därför ursäkta mig för viss generalisering. Låt mig måla upp en bild Du jobbar på ett medelstort företag inom tillverkande industri. Du är inne på...

Läs mer »

Vilken påverkan får mikrosysslorna på ditt arbete?

Att lösa problemet kostar mycket och är tidskrävande. Dessutom kommer vi kanske anamma en eller flera tekniker som inte finns kvar om några år. Känner du igen dig i ovanstående resonemang? Då är du långt ifrån ensam. Är rädslan befogad? Jag hoppas kunna ge dig svar på frågan i denna artikel. Integrera dina system - sätt stopp för den ekon...

Läs mer »

Sommar, sol och CRM

Nu nalkas ljuva sommar med semester, jobbtelefon och kundmöten på Skype! - Det är ju bara jag som känner kunden och kan sköta om affärerna med dem. Tillgänglighet, året runt  Idag är relationen med kunden A och O. För att vara bäst måste man vara tillgänglig och kunden förväntar sig att vi kan deras verksamhet och behov utantill. Kunden f...

Läs mer »