Case: Ekonomichefen

Denna artikel är inte ett försök att underminera ekonomichefens roll eller kompetens, utan utgår från ett ärligt perspektiv baserat på flera års erfarenhet av upprepning och frustration. Ni får därför ursäkta mig för viss generalisering.

Låt mig måla upp en bild

Du jobbar på ett medelstort företag inom tillverkande industri. Du är inne på ditt elfte år och har nu titeln ekonomichef. Du tog examen från universitet och började kort därefter som assistent till förra ekonomichefen och har sedan jobbat dig upp. Du kan verksamheten, har sett många förändringar, uppgångar och nedgångar. Du gillar att bolla siffror som du löpande får från säljarna och Excel är ditt favoritverktyg.

För ett tag sedan pratade VDn om att få in lite mer IT som hjälp och stöd för både säljare och dig. Han pratade om ett system där man kan få ut mer information än ur dina Excel-dokument. Du har lagt mycket tid och möda på att få diagrammen snygga, varför duger inte Excel? Och varför skulle det vara så bra att fler kan kolla informationen via en mobilapp? Du presenterar trots allt dina siffror minst en gång i kvartalet.

Men VDn:s ord är ju lag så du får vackert mottaga idén som din egen och göra det bästa av det. Sagt och gjort så börjar ni googla lite på ekonomisystem och säljsystem och konstaterar snabbt hur många som finns. ”Vad jobbigt! Hur ska vi kunna sätta oss in i alla system? Vi har ju varken IT-avdelning eller egen erfarenhet av sådant.” tänker du. Ni börjar fundera på att ta hjälp utifrån men parallellt med detta bär ni med er alla rykten om IT-företag och hur mycket de tjänade i början av 2000-talet. Det blir svindyrt och det är inte ens säkert att vi får vad vi vill ha, för ingen annan är ju så insatt i vår verksamhet som vi. VDn anser att detta är en kostnadsfråga och plötsligt blir det din uppgift att lösa uppgiften – du är ju ekonomichef.

Sammanfattningsvis, du är ekonomichef och saknar erfarenhet av IT (Excel räknas inte) och har fått i uppdrag att effektivisera verksamheten med hjälp av IT. Låter det knasigt? För det är precis vad det är.

Detta väntar dig

1. Hitta rätt system
2. Hitta en samarbetspartner inom IT, alternativt anställa någon med IT-bakgrund
3. Identifiera vad er verksamhet behöver
4. Beräkna kostnad för arbetet som krävs
5. Genomförande och eventuell anpassning av systemet
6. Förvaltning/support

Punkterna ovan gäller utöver dina ordinarie arbetsuppgifter. Det är därför inte så svårt att lista ut hur kvaliteten riskerar försämras när jobbet utförs av en som egentligen inte har tid. Det handlar inte bara om att delegera dessa IT-uppgifter för det är i princip bara genomförandet som går att delegera till annan part, förutsatt att allting fram tills dess är noga dokumenterat och begripligt. Dessutom är du som ekonomichef i detta fall bakåtsträvare och kanske inte helt villig att införa förändringar, vilket blir ytterligare en tröskel att ta sig över, både personligt och i din yrkesroll.

Det finns också fall där personer med ekonomisk bakgrund haft ett stort intresse för IT och verksamhetsutveckling inom området och där själva utforskandet av möjliga lösningar blivit en naturlig del, men fortfarande tillkommer alla andra punkter.

Varför skriver jag om detta?

Jag brinner för digitalisering och jag har sett så många företag bli så hjälpta av tekniska lösningar, både arbetsmässigt och ekonomiskt. Detta kan dock bli svårt om man inte går in helhjärtat in förändringsarbetet. IT är mer tillgängligt än någonsin och det finns överflöd av det på gott och ont. Det blir svårare att välja och man kanske tror att man behöver mycket mer än vad som egentligen behövs. Endast erfarenhet kan avgöra det.

Så saknar du erfarenhet men vill göra förändringar, hör av dig! Vi har många mycket nöjda kunder som går i god för att digitaliseringsprocessen de genomgått med vår hjälp har ökat både effektivitet och resultat.