Smarta funktioner i Office

Sitter du som jag med Microsoft Office på din dator och använder det varje dag? För många är Office-applikationerna ett av de vanligaste arbetsredskapen man använder varje dag. Men ändå får jag ofta höra påståendet att Office är för avancerat och "våra användare behöver inte det – man använder ju ändå inte alla funktionerna". Varför är det så? Kan det bero på utbildningsbrist i ett av våra mest använda dagliga arbetsredskap?

Det finns en massa smarta funktioner i Office som jag önskar att alla användare får lära sig använda. Därför blir mitt första blogginlägg några tips på smarta funktioner i Office som kan förenkla vardagen för oss användare.

Skickar du bilder som bifogade filer med Outlook?

Idag när kameran i våra mobiltelefoner tar riktigt bra och högupplösta bilder upplever många att det är ett problem att skicka bilderna med Outlook, eftersom de blir så stora. I exemplet nedan har jag bifogat två vanliga bilder tagna med min mobiltelefon, på totalt 9 MB.

 

 

 Genom att klicka på Arkiv – Info i ditt e-postmeddelande kan du direkt låta Outlook anpassa bildernas storlek för att användas digitalt.

 

  Här nedan kan du se resultatet, från 9 MB till 116 KB!

 

 

 

 Ett snabbt och enkelt sätt att låta Outlook förenkla vårt vardagliga arbete.

Svårt att hitta bland all e-post? 

Man gör tappra försök att sortera i mappar, kanske flagga ett och annat meddelande men trots detta hittar man ändå inte mailet man letar efter. I Outlook finns ett speciellt menyval som bara handlar om Sök – hade du koll på det? Du har även färdiga begränsningar i meddelande som har bilagor, olika datumintervaller som "Den här veckan" eller från en viss avsändare. Använder du kategorier så kan du även här snabbt filtrera din sökning till enbart en viss kategori.

 

Det finns många fler smarta och enkla funktioner som kan förenkla din vardag. Vill du veta mer om hur vi använder Office eller kanske få förslag på en företagsanpassad utbildning i vårt vanligaste arbetsredskap?

Kontakta oss på Langate!