Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/webvol20/4g/ntu6svk7ajouzu4/langate.se/public_html/ct-admin/includes/frameworks/query/wa-query.php on line 117

Sommar, sol och CRM

Nu nalkas ljuva sommar med semester, jobbtelefon och kundmöten på Skype! - ”Det är ju bara jag som känner kunden och kan sköta om affärerna med dem”.

Tillgänglighet, året runt 

Idag är relationen med kunden A och O. För att vara bäst måste man vara tillgänglig och kunden förväntar sig att vi kan deras verksamhet och behov utantill. Kunden förväntar sig också en personlig kontakt och vem är bäst lämpad om inte den säljare som har hand om just den aktuella kunden? Därför ser många tillgänglighet som en självklarhet även i semestertider. Det är ett alternativ av flera och där kan ett bra CRM-system vara ett av verktygen. 

Men är man fortsatt fast besluten att det bara är en och samma säljare som kan göra affär med just den aktuella kunden, då kommer man långt med Dropbox eller OneDrive, en telefon och dator. Bara man kan komma åt sina dokument så kan man lösa mycket. Så har vi jobbat i decennier och många är kvar i samma banor, bara lite mer ”digitaliserade”.

Personligt bemötande 

Som jag nämnde i stycket innan så förväntar sig kunder idag ett personligt möte. Vi ser det i relationen mellan säljare och inköpare, servicetekniker och användare, oss själva och merparten av de sajter vi besöker på Internet. Genom cookies och informationsutbyte spåras våra vanor och intressen. När vi besöker en sajt talar vi om vad vi är intresserade av. Vid nästa besök på samma sajt eller hos en samarbetspartner så vet sajten redan vad vi troligtvis letar efter.


Genom att göra som webbsajter gör och samla information om kunden i vårt CRM så kan vi lära känna kunden. En viktig del i ett CRM-system är just att samla information om kunden för att göra bemötandet mer personligt men också för att lära känna kundens behov och köpmönster. Principen är ju densamma i all försäljning, vare sig det är en webbshop för matkassar privat eller B2B-försäljning.


Som köpare förväntar vi oss att motparten redan känner oss och som säljare är det då viktigt att förmedla en känsla av personlighet även under sommaren. Här är ett CRM-system en nödvändighet!

Att våga släppa kontrollen 

Idag är vi ständigt uppkopplade. Jobbmailen är bara ett knapptryck bort men vem kan sköta en affär från stranden, hotellrummet eller stugan? Ofta är vi beroende av dokument, kalkyler och annan information, så utan jobbdatorn och sina personliga dokument kan det vara svårt att genomföra en affär från en avlägsen plats, mitt under semestern.


Utan att moralisera så kan man ändå dra slutsatsen att det skulle vara skönt att kunna släppa kontrollen. Tänk om en kollega kunde ta just den där affären, så man slipper släpa med dator och telefon på semestern eller att behöva låta kunden vänta tills man kan ta sig in på kontoret en dag nästa vecka.

Med ett bra CRM-system kan man dela viktig information om kunden med sina kollegor. Där finns alla offerter, orderhistorik, anteckningar efter möten och viktiga dokument. Genom att digitalisera analoga processer och konsolidera informationen till ett centralt system blir det lättare att släppa kontrollen. Systemet ger kollegan den information som krävs för att vara personlig i bemötandet och hen kan snabbt få en bild av vad just den kunden behöver.

Framtiden är redan här 

Lösningen ser vi i ett CRM-system. Tillgänglighet, ett personligt bemötande och god service handlar om kundvård ”customer relationship management” – CRM.


Ett bra CRM-system är tillgängligt online. Man ska inte vara låst till en arbetsplats eller en personlig dator utan man ska kunna hitta och läsa allt utan krav på att finnas på en viss plats eller ha en viss utrustning. Idag har Microsoft kommit hela vägen med Dynamics CRM. Genom Microsoft Office 365 kan man även ha tillgång till företagets intranät om man använder SharePoint online. Man har tillgång till Word, Excel och sina andra Officeprogram online, man behöver bara en webbläsare!


Genom att kombinera Microsoft Dynamics CRM och Office 365 kan man ha hela kontoret på fickan och vara tillgänglig var man än befinner sig. Man kan också dela information med sina kollegor och släppa kontrollen när allt finns centralt. Man behöver inte längre avbryta semestern eller låta kunderna vänta bara för att man inte är inne på kontoret.

Vill du veta mer? 

Langate är experter på drift och underhåll av lokala system samt molntjänster som Office 365, Azure med flera. Vi kan erbjuda rådgivning, automation och effektiva supportlösningar. Vi jobbar också med verksamhetsutveckling och systemanpassningar inom SharePoint, Dynamics CRM, Dynamics 365 samt utveckling i Microsoft .NET.
Ni är alltid välkomna att kontakta oss, så ska vi berätta mer. Läs mer om våra tjänster på vår webbsida: http://langate.se/utveckling