Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/webvol20/4g/ntu6svk7ajouzu4/langate.se/public_html/ct-admin/includes/frameworks/query/wa-query.php on line 117

Microsoft Hololens - Vi har testat

”Denna teknologi har skalat av ett lager för att exponera ett annat universum. Virtual Reality kommer växa, precis som telegrafen växte till telefoni – som radio till TV – det kommer finnas överallt.” – Jobe Smith i Gräsklipparmannen

I ett par års tid har flera företag jobbat hårt med Virtual Reality (VR). Modellerna har avlöst varandra och vi har fått se massor med exempel på användningsområden, mestadels inom spel och annan underhållning. Vad som inte legat högst på agendan för just underhållning är det som Microsoft i första hand utvecklar som sitt komplement till denna virtuella värld – Augumented Reality (AR). Eller som man kan säga på svenska fast som låter dummare – förstärkt verklighet. Jag kommer hänvisa till AR.

Google var tidiga med sina konceptglasögon Google Glasses. Dessa nådde aldrig den stora massan och blev inte en kommersiell produkt utan stannade vid utvecklingsversion. Jag vågar nog spå att Google och eventuellt Apple kommer fortsätta där när VR-marknaden har börjat rulla och självfallet Microsoft eftersom de redan kommit en bra bit.

Vi fick förmånen att testa Hololens för en vecka sedan. Tydligen finns oerhört få versioner att få tag på än så länge och tekniken har varit ganska hemlig men nu verkar det öppna upp sig mer bland annat så finns ett Software Development Kit (SDK) tillgänglig att ladda ner och utveckla med i Visual Studio.

Ni som följt utvecklingen lite har sett att det finns många presentationer på bland annat Youtube och det är lätt att inse den myriad av användningsområden som finns. Däremot är det inte så lätt att faktiskt återge något som är i 3D och förstärker din verklighet i ett tvådimensionellt videoklipp ur en annan persons vy. Är man som jag lite av en konspirationsteoretiker så tvivlar man på att det faktiskt är så bra som det utmålas – man vill ju sälja in det!
Så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig och föredraget av Hololens började med en stor mängd presentationsmaterial (läs införsäljning) och hur bra det är och hur mycket nytta den kan göra. Hypen börjar och verkligheten slår en oftast i huvudet med en gammal 386:a. Man vill sälja smöret innan mjölken tjärnats. Ni förstår min poäng.

När presentationen är över och går över i demonstration så får vi följa vad presentatören ser med sin Hololens på en stor skärm. Han bygger hus, laddar in dansare och astronauter som svävar. Ja lite småknarkat kan man tycka. Men när han spinner vidare på husbyggandet händer något. Nu är det inte bara skoj längre – det är nyttigt och användbart! Med enkla handgester förstoras och vrids huset. Han går närmare bygget och sedan går han runt hela huset och kikar in inuti huset för att se möblemang. Nu trillar poletten ner. Detta kan inte VR på samma sätt. Faktum är att VR och AR är varandras motsatser. I VR är du i centrum och allt kretsar runt dig bokstavligen. I AR är verkligheten i centrum och du kan gå runt det virtuella.

Som halvårsvis nedfrusen svensk med lätt genomskinlig hud, konspirationsteoretiker och uppvuxen med allt som hypats och och sen dött kommer skepsisen krypande. Är det verkligen så smidigt? Vad kräver detta för dator? Grafiken bör nog vara bättre. Laggar det inte lite?
”-Kom fram och pröva ni som vill” säger han och kön börjar bildas. Jag drar på mig headsetet och börjar vända mig omkring för att se var min astronaut är. Ah där! Nu ska jag knäcka myten tänker jag. Jag går närmre, jag går runt, jag böjer mig ner och betraktar underifrån och från sidan. Inte en tillstymmelse av lagg. Sen slår det mig; -Hur sjutton är det möjligt att astronauten bara är där och jag kan röra mig runt utan att objektet flyttas, flimrar eller något? Där var jag såld.

Jag ska göra vad som förväntas av mig och nämna ett par farhågor.
Det ena är synfältet i headsetet. Det är rätt smalt och behöver utökas till minst det dubbla för annars klipper den helt enkelt vad man ser så att det blir som 3D-glasögonen på bio. Om det inte blir större riskerar många nyttoappar att bli frustrerande.
Det andra är klumpigheten. Microsoft har packat in allt i headset-ramen. Batteri, processor, hårddisk, ja allt! Det är jättebra att den är trådlös såklart men det blir lite tungt på huvudet efter en stund.

Tobias testar Microsoft Hololens

På bilden ovan provar jag Microsoft Hololens

 

Mer information om Hololens
https://www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us/developers

 

Video där man visar Hololens "in action" i Minecraft (kolla ca 2:20)